Friday, May 8, 2009

Tiurleik, skogen og hakkespett

28. april
Våknet kl 03.30 av måltrostsang. Jeg fisket frem kameraet fra ryggsekken og satte det på stativet i fotoglugga. Etter å ha sløvet en time til kikket jeg gjennom kameraet kun for å oppdage at objektivet var helt neddogget. Krise!! Lyset kommer og tiuren spiller bak skjulet. Jeg drøyer en halvtime til. Tiuren spiller 4-5 meter fra skjulet og jeg har fortsatt full softing på linsa.
Tiuren går bak skjulet igjen og jeg sniker kameraet inn og pusser alt jeg kan på objektivet før jeg setter det ut igjen. 10 sekunder senere flyr tiuren.... På en eller annen mystisk måte har den trolig registrert bevegelsen. En time seinere er dogget (og tiuren) borte og jeg tar et trøstebilde av skogen.


Etter en stund kommer det en flaggspett i tørrfurua foran meg. Det kraftige motlyset og furugreinene skaper et artig motiv. Tiuren kan jeg fotografere neste vår.


1 comment: